Narodowy Stary Teatr w Krakowie wchodzi w nowy sezon artystyczny z mocnym przesłaniem. Hasło „Jesteś u siebie” to zaproszenie dla każdego, kto szuka w teatrze nie tylko sztuki, lecz także wspólnoty i przestrzeni do rozmowy o sprawach ważnych tu i teraz. Dyrekcja podkreśla, że Stary Teatr nie jest pomnikiem przeszłości, ale żywą instytucją współczesności, która chce łączyć ludzi, prowokować do refleksji i tworzyć więzi.
Spis treści
ToggleTeatr jako przestrzeń dialogu
Podczas konferencji prasowej 10 września 2025 roku zaprezentowano program sezonu 2025/2026 oraz ideowy manifest instytucji. W centrum działań znalazły się cztery fundamenty: różnorodność, próba, pytanie i współbycie. Te wartości mają kierować zarówno repertuarem, jak i działaniami edukacyjnymi czy społecznymi. Stary Teatr staje się miejscem, w którym nie chodzi o gotowe odpowiedzi, ale o odwagę zadawania pytań i wspólnego poszukiwania sensu.
Premiery sezonu 2025/2026
Repertuar nowego sezonu to mieszanka klasyki, nowoczesnych form i odważnych interpretacji. Już w październiku odbędzie się premiera spektaklu „Bankructwo Małego Dżeka” w reżyserii Macieja Podstawnego – adaptacja powieści Janusza Korczaka przygotowana z myślą o najmłodszych widzach, a także dla mieszkańców mniejszych miejscowości w ramach objazdowego projektu „Teatr jest Wasz!”.
Jesienią zobaczymy „Piramidę zwierząt” Michała Borczucha, analizującą dziedzictwo sztuki krytycznej w Polsce. W grudniu Ramona Nagabczyńska pokaże „Modjeska Syndrome”, performatywny spektakl inspirowany biografią Heleny Modrzejewskiej.
W styczniu 2026 Piotr Domalewski zadebiutuje teatralnie z „Zamknij oczy Nel. W pustyni i w puszczy – Epilog”, krytycznie przyglądając się kolonialnym narracjom Henryka Sienkiewicza. Marzec przyniesie „Martwe natury” francuskiej reżyserki Elsy Revcolevschi – opowieść o pamięci i jej zawłaszczaniu. W kwietniu Jakub Skrzywanek wystawi poruszające „Requiem dla snu”, a sezon zamknie w maju spektakl „Hamlet. Adopcja” Remigiusza Brzyka i Pawła Demirskiego – osobista podróż przez temat ojcostwa i współczesnej tożsamości.

Teatr i telewizja – pionierska współpraca
Po raz pierwszy w historii Narodowy Stary Teatr podejmuje koprodukcję z Teatrem Telewizji. Wspólnie przygotują spektakl na podstawie książki „Aborcja i demokracja” Marcina Kościelniaka. Temat, który budzi ogromne emocje w polskim społeczeństwie, zostanie pokazany w dwóch wersjach – telewizyjnej i teatralnej. Pierwsza premiera odbędzie się w Teatrze TV w 2026 roku, a następnie spektakl trafi do repertuaru Starego Teatru.

Wsparcie dla współczesnych dramatopisarzy
Instytucja kontynuuje program Rezydencji Dramaturgicznych, warsztaty „Rok 2081” i przegląd „Światy możliwe”. Twórcy otrzymują stypendia, a efekty ich pracy trafiają bezpośrednio na scenę. Jesienią ukażą się dwie antologie prezentujące najnowsze teksty dramatyczne, a w planach jest także wydanie dramatów Pawła Demirskiego napisanych specjalnie dla Starego.
Stary Teatr na festiwalach
Do stycznia 2026 teatr pokaże swoje spektakle aż na 17 festiwalach krajowych i zagranicznych. Produkcje Starego będzie można zobaczyć m.in. w Hamburgu, Warszawie, Koszalinie, Kielcach czy Wrocławiu. Ta intensywna obecność podkreśla znaczenie krakowskiej sceny na mapie europejskiego teatru.
Edukacja, taniec i poezja
Sezon 2025/2026 to także wydarzenia towarzyszące. Krakowski Salon Poezji prowadzony przez Annę Dymną świętuje 23. rok działalności. Zainaugurowany zostanie też Salon Tańca – nowa inicjatywa łącząca tradycję i nowoczesne formy ruchu, dostępna dla wszystkich, także dla osób z niepełnosprawnościami. W programie znajdą się m.in. joga, Silent Disco czy warsztaty choreograficzne.

Wymiar międzynarodowy
Na krakowskiej scenie pojawią się artyści z Francji, Singapuru czy Niemiec. Dzięki wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza możliwa jest długofalowa wymiana i współpraca międzynarodowa. Teatr stanie się także gospodarzem prestiżowej konferencji Uniwersytetu Georgetown w maju 2026 roku, poświęconej roli sztuki w budowaniu dialogu obywatelskiego.
Dostępność i nowoczesność
Nowy sezon to także projekt „Teatr przyszłości. Projektowanie doświadczeń”, w ramach którego neuroarchitekci i projektanci opracują rozwiązania poprawiające komfort i dostępność teatru. Planowane są spektakle z audiodeskrypcją, tłumaczeniem na język migowy oraz specjalne formaty rodzinne. Towarzyszy temu odświeżona identyfikacja wizualna autorstwa Studia Otwartego – minimalistyczna, odważna, a jednocześnie nawiązująca do tradycji.
„Jesteś u siebie”. Narodowy Stary Teatr w Krakowie otwiera sezon 2025/2026
Narodowy Stary Teatr w Krakowie jasno deklaruje: chce być miejscem spotkania, różnorodności i współistnienia. To teatr, który zamiast pomnika przeszłości stawia na budowanie wspólnoty tu i teraz. W centrum nowego sezonu stoi widz – zaproszony, by naprawdę poczuć, że jest u siebie.