Dworzec Kraków Główny to nie tylko punkt przesiadkowy. To serce kolejowej komunikacji Krakowa – miejsce, które spina linie dalekobieżne i regionalne. Jeśli planujesz podróż lub chcesz lepiej poznać stację kolejową w centrum miasta, oto aktualny stan wiedzy (2025 rok).
Historia i lokalizacja stacji Kraków Główny
Stacja kolejowa w Krakowie powstała w połowie XIX wieku (budowa ukończona w 1847 r.). Pierwotny budynek zaprojektowano jako dworzec w układzie terminalnym, z możliwością rozbudowy. W 2014 r. udostępniono nową część podziemną – przebudowa rozpoczęła się pod koniec 2010 r. Obecny adres dworca PKP to Plac im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 1 (30-154 Kraków). Dworzec Kraków Główny leży bardzo blisko starego centrum – stacja kolejowa znajduje się praktycznie w granicach śródmieścia.

Obiekt dworca: struktura, udogodnienia, perony
Stacja krakowska dysponuje wieloma peronami (dziesięć peronów zgodnie z informacjami Wikipedii) i jest częścią infrastruktury zarządzanej przez PKP PLK. Dworzec jest częściowo dostępny dla osób o ograniczonej mobilności – nie wszystkie elementy infrastruktury pozwalają na pełny dostęp dla niepełnosprawnych.
W obrębie budynku i pasażu znajdują się lokale usługowe: kawiarnie, sklepy, punkty gastronomiczne, artykuły spożywcze, prasa i multimedia. Wewnątrz funkcjonują trzy poczekalnie, pomieszczenia dla matki z dzieckiem, a także obniżone okienka kasowe oraz systemy ułatwiające komunikację dźwiękową (pętle indukcyjne).
Modernizacja peronów trwa – pierwszy peron został już wyremontowany i oddany do użytku. W związku z pracami może dochodzić do czasowego zamykania peronów czy ich części – warto śledzić komunikaty PKP.
Godziny otwarcia dworca i funkcjonowanie pasażu
Dworzec Kraków Główny jest dostępny dla podróżnych całodobowo, dzięki czemu można z niego korzystać o każdej porze dnia i nocy. Jednak dostęp do pasażu handlowego, czyli lokali komercyjnych i gastronomicznych, bywa ograniczony — od ok. 23:00 do 5:00 część z nich pozostaje zamknięta.
Z kolei kasa Kolei Małopolskich (KMŁ) na dworcu działa według standardowych godzin, choć zdarzają się wyjątki. W większości przypadków obowiązuje ustalony harmonogram, natomiast dla przewoźników regionalnych i całorocznych mogą obowiązywać odrębne rozkłady.
Dodatkowo na terenie dworca funkcjonuje Centrum Obsługi Klienta (COK), które zostało uruchomione z myślą o komforcie pasażerów. Oferuje m.in. obniżone okienka, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz pomoc w uzyskaniu informacji o podróży.

Rozkład jazdy na stacji Kraków Główny
Linie kolejowe i przewoźnicy
Stacja obsługuje zarówno pociągi dalekobieżne (PKP Intercity, TLK, EIC/EIP), jak i przewoźników regionalnych (np. Koleje Małopolskie).
Trwa modernizacja linii kolejowej nr 8 (na odcinku Kraków – Sędziszów), dlatego w tym czasie rozkład jazdy ulega zmianom, a w wybranych okresach kursuje komunikacja zastępcza autobusowa.
Codziennie z dworca odjeżdża wiele pociągów – dla przewoźnika regionalnego w Małopolsce mówią o ok. 190 pociągach dziennie.
Przykładowe połączenie: Kraków Główny ↔ Warszawa Centralna
Na trasie Kraków Główny – Warszawa Centralna kursują m.in. pociągi EIP Pendolino, IC, TLK. Jeden z kursów Pendolino oferuje czas przejazdu rzędu 2 godziny 28 minut. Pierwszy pociąg w trasie startuje około 00:24, ostatni bezpośredni kurs odjeżdża około godziny 21:48.

Zmiany w rozkładzie w 2025 roku
Letnia korekta obowiązuje od 15 czerwca 2025 r. W związku z remontami infrastruktury wprowadzono modyfikacje w kursowaniu na liniach 8 i sąsiednich odcinkach. Od 31 sierpnia 2025 r. jest kolejna zmiana rozkładu jazdy, która będzie obowiązywać do 25 października 2025 r.
Praktyczne wskazówki dla podróżnych
- Zawsze sprawdzaj aktualny rozkład jazdy przez aplikację lub portal pasażera – zmiany są wprowadzane ze względu na remonty.
- W nocy dostęp do lokali handlowych może być ograniczony – planuj zakupy lub przekąski z wyprzedzeniem.
- Osoby o ograniczonej mobilności powinny zwrócić uwagę na dostępność infrastruktury (windy, rampy) i zapytać obsługę dworca.
- Podróżujące trasą Kraków ↔ Sędziszów lub dalej powinny uwzględnić komunikację zastępczą tam, gdzie trwa remont linii 8.






